اهمیت فرزندآوری در قرآن
پس از اعمال سیاستهای کنترل جمعیت در دهه هفتاد و ادامه آن تاکنون ،مساله بحران جمعیت و فرزندآوری بسیارمورد تاکید و توجه مسوولین نظام جمهوری اسلامی بخصوص مقام معظم رهبری حفظه الله قرار گرفت. بررسی مبانی دیدگاه فرزندآوری از نظر قرآن کریم و اثبات آن، اهمیت مساله را دو چندان می کند.
با بررسی نکات بلاغی دو آیه از قرآن کریم، در می یابیم که عدم فرزندآوری بخاطر ترس از فقر ،با مبانی قرآنی و هشدار خداوند حکیم درباره کشتن فرزندان سازگاری ندارد.
درآیه ۱۵ سوره انعام می فرماید:«وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ؛و فرزندانتان را از (ترس) فقر نكشيد، ما شما و آنها را روزي مي دهيم»
و درآیه ۳۱ سوره اسراء می فرماید: «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ؛و فرزندانتان را از ترس فقر به قتل نرسانيد، ما آنها و شما را روزي مي دهيم»
نکته اول: گرچه در ظاهر معنای هر دوآیه یکسان به نظر می رسد اما مفسرین معتقدند که آیه اول که با حرف جر (مِنْ) آمده است خطاب به پدر و مادری است که در حال حاضر فقیر هستند و چنین تصور می کنند که ما که فقیریم چگونه می توانیم هزینه یک نفر دیگر را بدهیم؟! ولی درآیه دوم پدر و مادر فقیر نیستند اما می ترسند که باآمدن بچه دچار فقر شوند و نتوانند هزینه های آن را بپردازند.
نکته دوم: درآیه اول درادامه ضمیر (كُمْ) درنَرْزُقُكُمْ به پدر و مادر فقیر و (إِيَّاهُمْ) به فرزندان برمی گردد؛ یعنی خداوند باآمدن فرزند ابتدا فقر پدر و مادر را برطرف می کند و بعد به فرزندان روزی می دهد. اما درآیه دوم ضمیر (هُمْ) در نَرْزُقُهُمْ که به فرزندان برمی گردد بر ضمیر (إِيَّاكُمْ) مقدم شده است ؛یعنی خداوند متعال روزی فرزندان را قبل از به دنیا آمدن مقدر و تامین می کند و بعد روزی پدر و مادر را می دهد.
پس خداوند متعال در هر شرایطی رزق فرزندان را تامین می کند؛ چه فقیر باشیم و چه غنی ،اگر به وعده های خداوند ایمان راسخ داشته باشیم، به خاطر ترس از فقر مادی از فرزندآوری نمی گریزیم که إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ.
*گردآورنده: فاطمه سادات طاهریان (استاد مدرسه علمیه خواهران امام حسین علیه السلام)
آخرین نظرات